آدرس مطب دکتر نیکخو در اصفهان تلفن مطب دکتر ایمان نیکخو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بلفاروپلاستی / علت کوچک شدن و نیمه باز ماندن چشم پس از بلفاروپلاستی

علت کوچک شدن و نیمه باز ماندن چشم پس از بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک یک جراحی بسیار رایج و محبوب برای جوانسازی ظاهر چشم و صورت است. در صورت انجام موفقیت‌آمیز عمل توسط پزشک متخصص، بیماران اغلب از ظاهر خود بسیار راضی بوده و احساس زیبابی، شادابی و جوانی بیشتری نسبت به صورت خود دارند. عمل بلفاروپلاستی هم مانند دیگر عمل‌های زیبایی عوارض بسیاری را برای بیمار به همراه خواهد داشت. این عوارض ممکن است کوتاه مدت یا بلند مدت باشند. کوچک شدن چشم یکی از عوارض بلفاروپلاستی است. اسکارهای داخل چشم، تورم زیاد، احساس درد و سخت شدن پشت پلک، عدم دقت پزشک در برداشت چربی و… علت کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی هستند. این عارضه به عنوان عارضه خفیف بلفاروپلاستی شناخته شده است و هیچگونه خطری برای فرد نخواهد داشت. این عوارض ماندگار نخواهند بود، به مرور زمان تورم ایجاد شده از بین می‌رود و چشم‌ها به حالت طبیعی و اولیه خود بازمی‌گردند.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع بلفاروپلاستی

عمل جراحی بلفاروپلاستی ممکن است برای هر دو پلک بالا، هر دو پلک پایین و یا در یک عمل جراحی، برای هر چهار پلک انجام گیرد. به عبارت دیگر انواع جراحی پلک یا بلفاروپلاستی شامل بلفاروپلاستی پلک فوقانی، بلفاروپلاستی پلک تحتانی و یا بلفاروپلاستی پلک توام تحتانی و فوقانی می شود. برای هر یک از این عمل ها نیز، تکنیک های پیچیده و خاص وجود دارد. همچنین این تکنیک ها نیز خود می تواند مبنایی بر تقسیم بندی انواع جراحی بلفاروپلاستی باشد. به عنوان مثال، بلفاروپلاستی پلک تحتانی به دو صورت با برش پوستی و بدون برش پوستی انجام می شود.

دلایل تغییر اندازه چشم بعد از بلفاروپلاستی

یکی از عوامل کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی، جراحی بیش از حد در منطقه پوستی چشم است. جراحی بیش از حد می‌تواند منجر به کوچک شدن چشم شده و باعث شود که از حد معمول کوچک‌تر به نظر برسند. علت اصلی کوچک شدن چشم بعد از این عمل، برش‌هایی است که در طول جراحی انجام شده و سبب جابه‌جایی بافت پوست و در نتیجه منجر به کوچک شدن چشم‌ها می‌شود. این تغییرات که در اثر جابه‌جایی پوست و بافت آن رخ می‌دهد، پس از دو یا سه هفته بهبود می‌یابد و اندازه چشم‌ها به حالت قبلی باز می‌گردد. در برخی موارد، ممکن است نیاز به دستکاری یا تنظیم امور درمانی وجود داشته باشد و در نتیجه، مشاوره پزشکی لازم است.

یکی دیگر از دلایل کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی، کاهش تنش پوست است. هنگامی که پوست چشم به دلیل پیری، افزایش سن و یا سایر عوامل، حالتی چروک پیدا می‌کند، باعث می‌شود که چشمان به نظر کوچک‌تر از حد معمول باشند. در این موارد احتمالاً عمل بلفاروپلاستی باعث کوچک شدن چشم‌ها شود. همچنین برخی از عوامل دیگر مانند عفونت، التهاب یا خونریزی بعد از عمل بلفاروپلاستی نیز می‌تواند باعث کوچک شدن چشم شود.

تغییر فرم چشم پس از بلفاروپلاستی

عوارض بلفاروپلاستی در چه کسانی بیشتر است؟

با افزایش سن، بافت‌های اطراف حفره چشم ضعیف‌تر می‌شوند و خاصیت ارتجاعی آنها کاهش پیدا می‌کند. این مسئله می‌تواند حفظ موقعیت چشم پس از جراحی را دشوارتر کند و باعث کوچک شدن چشم بعد از عمل شود.

افرادی ‌که پوست نازکی در اطراف چشم دارند، ممکن است بعد از بلفاروپلاستی بیشتر مستعد ابتلا به چروک شدن چشم باشند. در این شرایط، احتمال کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی بیشتر است.

افرادی‌که قبلاً سابقه جراحی چشم، مانند جراحی آب‌مروارید یا پیوند قرنیه را دارند ممکن است در معرض خطر چروکیدگی و گود شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی قرار بگیرند.

کسانی‌که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماری تیروئید چشمی مبتلا هستند، ممکن است دچار عارضه گود شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی شوند.

درمان کوچک شدن چشم پس از بلفاروپلاستی

بهبودی دوران بلفاروپلاستی را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد: کبودی، تورم، ترمیم و برش و اسکار. ابتدا کبودی صورت از بین می‌رود، این پروسه خود به 2 تا 3 هفته زمان نیاز دارد. میزان تورم محل تزریق با توجه به نوع پوست و مدل تزریق بسیار متغیر است و ممکن است تا 8 ماه بهبود آن نیاز به زمان داشته باشد. در مدت نقاهت بلفاروپلاستی، چشم‌ها کمی پف دارند و این پف باعث می‌شود تا چشم‌ها کوچکتر به نظر برسند.

بهتر است برای رسیدن به هدف نهایی و بهبود وضعیت پلک‌ها، تمامی دستورالعمل‌های قبل و بعد عمل را به شکل صحیح اجرا کنید. از جمله این توصیه‌ها می‌توان به پرهیز از مصرف برخی داروها و همچنین عدم مصرف سیگار اشاره کرد.

در نوبت‌هایی که پزشک پس از جراحی برای شما تجویز می‌کند، شرکت کنید و تا بهبودی کامل جلسات درمانی را دنبال کنید.

پیشگیری از عوارض بلفاروپلاستی

با توجه به اینکه دو هفته بعد از عمل تمامی عوارض بلفاروپلاستی از بین می‌رود، می‌توانید از راه‌های زیر برای کاهش و پیشگیری از عوارض بلفاروپلاستی استفاده کنید:

اگر میخواهید اطلاعاتی در مورد رفع خطوط و چین و چروکهای صورت با تزریق فیلر داشته باشید؛ کلیک کنید.


آدرس : اصفهان ، خیابان چهارباغ بالا ، کوچه مسجد الرضا ، ساختمان 99 ، طبقه اول
تلفن : 09305042603درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

راهنمای انتخاب بهترین روتین مراقبت از پوست شبانهراهنمای انتخاب بهترین روتین مراقبت از پوست شبانه

در این مقاله به راهنمایی در انتخاب بهترین روتین مراقبت از پوست شبانه خواهیم پرداخت تا با استفاده از محصولات به حفظ سلامت و شادابی پوست خود بپردازید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

جوانسازی دست ها با تزریق فیلرجوانسازی دست ها با تزریق فیلر

جوان سازی دست ها با تزریق فیلر به کاهش چین و چروک و بهبود حجم دست ها کمک می کند. در این مقاله به جزئیات و مزایای این روش خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

اهمیت تغذیه در حفظ سلامت و زیبایی پوستاهمیت تغذیه در حفظ سلامت و زیبایی پوست

تغذیه مناسب نقش کلیدی در حفظ سلامت و زیبایی پوست دارد و می تواند به بهبود وضعیت پوست و جوانی آن کمک کند؛ در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16