آدرس مطب دکتر نیکخو در اصفهان تلفن مطب دکتر ایمان نیکخو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پی آر پی PRP / تاثیر پی ار پی در رفع گودی، سیاهی و تیرگی زیر چشم

تاثیر پی ار پی در رفع گودی، سیاهی و تیرگی زیر چشم

طراوت و شادابی پوست اطراف چشم تأثیر فراوانی در ظاهر چشم ها و زیبایی صورت دارد و یکی از عواملی است که در اعتماد به نفس فرد اثر بسیاری دارد. تیرگی و گودی زیر چشم یکی از شایعترین عارضه‌های پوستی است که در اکثر افراد جامعه بروز می‌کند و اغلب به صورت یک نیم دایره تیره زیر چشم دیده می‌شود. این عارضه نه تنها با افزایش سن، بلکه در همه سنین ظاهر می‌شود. حلقه‌های تیره می‌تواند علت اصلی (ژنتیکی) یا ثانویه (محیطی) داشته باشد و از چندین عامل ناشی شود. یکی از متداول ترین روش های درمانی رفع تیرگی دور چشم با پی آر پی می باشد. پی آر پی زیر چشم یا پلاسمای غنی از پلاکت یکی از جدیدترین و ایمن‌ترین روش‌ها برای جوانسازی پوست اطراف چشم است. در این روش درمانی از فرایندی غیر جراحی برای زیباسازی پوست استفاده می‌شود که لازم است تا ابتدا از خود فرد کمی خون گرفته ‌شود. پس از گرفتن خون، پلاسمای آن از گلبول ‌های مختلف خونی جدا شده و محلولی غنی از کلاژن، پلاکت و فاکتورهای رشد سلولی به دست می‌آید. این محلول پلاسمای غنی پس از خالص‌سازی بیشتر به محلی که نیاز به جوانسازی دارد تزریق می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل گودی و سیاهی زیر چشم

علت گودی و سیاهی زیر چشم می‌تواند شامل موارد مختلف باشد؛ اما برخی از رایج‌ترین دلایل سیاهی زیر چشم و گودی به قرار زیر است:

مزایای پی ار پی زیر چشم

نحوه تزریق پی ار پی زیر چشم

ابتدا حدود دو سرنگ خون از افرادی که قصد انجام پی آر پی دور چشم را دارند، گرفته می شود. سپس خون آنها برای استخراج پلاسمای غنی از پلاکت در دستگاه سانتریفوژ قرار می گیرد. در مرحله بعد پی آر پی توسط سوزن های بسیار ظریف یا در ترکیب با روش های دیگر مانند میکرونیدلینگ به اطراف چشم تزریق می شود. تزریق دور چشم بسیار حساس است و نیاز به دقت و تبحر کافی پزشک در این زمینه دارد. کل زمان مورد نیاز برای پی آر پی دور چشم حدود 30 دقیقه می باشد. لازم به ذکر است که می توان برای کاهش درد ناشی از تزریق، از نیم ساعت قبل از کرم های بی حس کننده موضعی مانند لیدوکائین استفاده کرد.

پی آر پی زیر چشم

مراقبتهای قبل از پی ار پی زیر چشم

  1. قبل از درمان، رژیم غذایی سالمی داشته باشید تا ریسک بروز سرگیجه در طول درمان کاهش پیدا کند و از مصرف قهوه اجتناب نمایید.
  2. قبل از درمان صورت خود را تمیز بشویید و از استفاده از لوازم آرایشی خودداری کنید.
  3. در صورتی که هرگونه بیماری خاصی دارید یا از دارو استفاده می‌کنید باید به پزشک خود اطلاع دهید.
  4. 24 ساعت قبل از درمان از استفاده از محصولات حاوی رتین آ خودداری کنید.
  5. از انجام روش‌هایی که برای درمان بیماری‌های خود ایمنی انجام می‌شود خودداری کنید و حتماً با پزشک مشورت نمایید.
  6. به مدت 24 ساعت قبل از درمان از قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب خودداری کنید تا پوست شما دچار آفتاب سوختگی نشود.
  7. پوست خود را تمیز نگه دارید و استفاده از لوازم آرایشی و سایر محصولات خودداری کنید.
  8. در صورتی که قبل از درمان روی پوست شما آکنه به وجود آمد پزشک به ارزیابی شرایط شما می‌پردازد و از ایمن بودن این روش درمانی اطمینان حاصل می‌کند.

مراقبتهای بعد از پی ار پی زیر چشم

  1. برای مدت حداقل 4 ساعت پس از پی آر پی، جهت بهبود ناحیه تحت درمان از لمس کردن صورت خودداری شود.
  2. پس از تزریق پی آر پی نباید برای مدت 24 ساعت از محصولات آرایشی استفاده شود. همچنین برای مدت زمان حداقل 2 روز پس از درمان بایستی از مصرف محصولات بر پایه روغن، آرایش غلیظ و مرطوب‌کننده‌های قوی خودداری شود.
  3. ناحیه تحت درمان برای مدت 1 هفته پس از پی آر پی نسبت به لمس کردن حساس می‌شود. در این ناحیه نباید از یخ استفاده شود و همچنین متقاضی نباید از حمام آب گرم استفاده کند
  4. ناحیه تحت درمان باید در زمان خواب کمی بالاتر قرار داده شود. به این منظور می‌توان از چند عدد بالش اضافی استفاده کرد.
  5. برای مدت حداقل دو هفته پس از پی آر پی، نباید از روش‌های درمانی دیگر در ناحیه صورت استفاده شود.
  6. جهت کاهش کبودی می‌توان از قرص آرنیکا استفاده کرد. استفاده از کرم آرنیکا یا هیرودوئید موضعی نیز در ناحیه تحت درمان سبب کاهش کبودی می‌شود.
  7. پس از درمان برای مدت حداقل یک ماه از کرم ضد آفتاب استفاده شود. متقاضی بایست از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین، سونا، حمام آب گرم و مصرف زیاد الکل خودداری کند. این موارد سبب تشدید ورم و افزایش احتمال بروز کبودی می‌شوند.

ماندگاری پی ار پی زیر چشم

اگرچه درمان‌های پی آر پی زیر چشم بیشتر از سایر روش‌های تزریقی موجود دوام می‌آورند؛ اما ضروری است بیماران بدانند که این یک روش درمانی دائمی نیست. برای بسیاری از بیماران، تزریق PRP بسته‌به شرایط پوستی فعلی، شدت مشکل و سن بیمار، ظاهر زیر چشم فرد را بین یک تا دو سال بهبود می‌بخشد. با تزریق پلاسمای غنی‌از پلاکت برای درمان زیر چشم، بیماران پس از اولین درمان متوجه نتایج خواهند شد. با این‌حال، توصیه می‌شود سه جلسه درمان را با فاصله تقریباً چهار هفته در نظر بگیرید و سپس هر شش ماه یک ‌بار تزریق نگهدارنده را انجام دهید. در صورتی که این روال درمانی را رعایت کنید، شاهد ماندگاری PRP زیر چشم، در مدت زمان طولانی خواهید بود.

تعداد جلسات تزریق پی آر پی دور چشم

با تزریق پلاسمای غنی‌از پلاکت برای درمان زیر چشم، بیماران پس از اولین درمان متوجه نتایج خواهند شد. با این‌ حال، توصیه می‌شود سه جلسه درمان را با فاصله تقریباً چهار هفته درنظر بگیرید و سپس هر شش ماه یک ‌بار تزریق نگهدارنده را انجام دهید. در صورتی که این روال درمانی را رعایت کنید، شاهد ماندگاری PRP زیر چشم، در مدت زمان طولانی خواهید بود.

میزان اثر گذاری پی ار پی زیر چشم

در وهله اول، پی ار پی تولید کلاژن را تشویق می کند، تا پوست حجیم شده و انعطاف ‌پذیرتر شود. پوست حجیم‌تر می‌تواند گودی زیر چشم را پر کند و همچنین پوست محکم‌تر و ضخیم‌تر دیده خواهد شد. در ادامه با ضخیم شدن پوست تیرگی ناشی از دیده شدن رگ‌ها و بافت زیر چشم از بین می‌رود. پی ار پی همچنین می‌تواند پف زیر چشم را برطرف کند. در واقع پی ار پی علت‌های مختلف سیاهی زیر چشم را به طور هم ‌زمان مورد هدف قرار می‌دهد.

PRP همچنین می‌تواند خونرسانی به رگ‌های خونی را تشویق کند تا کبودی برطرف و با برطرف کردن مایعی که موجب پف زیر چشم است زیبایی را به چشم‌ها باز گرداند. با بهبود خونرسانی به کمک پی ار پی پوست انعطاف‌پذیرتر و سیاهی و گودی زیر چشم درمان می‌شود.

موارد منع پی ار پی زیر چشم

این روش ایمن بوده و بیشتر افراد در هر سنی می‌توانند تزریق PRP انجام دهند؛ اما افراد با مشکلات زیر نمی‌توانند از این روش استفاده کنند:

عوارض پی ار پی زیر چشم

عوارض احتمالی تزریق PRP زیر چشم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

هزینه پی ار پی زیر چشم

به طور کلی هزینه پی آر پی به صورت به عوامل متعددی از جمله میزان مهارت و تجربه پزشک، محل انجام عمل، میزان بروز بودن تجهیزات و مواد مصرفی کلینیک یا بیمارستان و … بستگی دارد.


آدرس : اصفهان ، خیابان چهارباغ بالا ، کوچه مسجد الرضا ، ساختمان 99 ، طبقه اول
تلفن : 09305042603درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

راهنمای انتخاب بهترین روتین مراقبت از پوست شبانهراهنمای انتخاب بهترین روتین مراقبت از پوست شبانه

در این مقاله به راهنمایی در انتخاب بهترین روتین مراقبت از پوست شبانه خواهیم پرداخت تا با استفاده از محصولات به حفظ سلامت و شادابی پوست خود بپردازید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

جوانسازی دست ها با تزریق فیلرجوانسازی دست ها با تزریق فیلر

جوان سازی دست ها با تزریق فیلر به کاهش چین و چروک و بهبود حجم دست ها کمک می کند. در این مقاله به جزئیات و مزایای این روش خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

اهمیت تغذیه در حفظ سلامت و زیبایی پوستاهمیت تغذیه در حفظ سلامت و زیبایی پوست

تغذیه مناسب نقش کلیدی در حفظ سلامت و زیبایی پوست دارد و می تواند به بهبود وضعیت پوست و جوانی آن کمک کند؛ در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16