آدرس مطب دکتر نیکخو در اصفهان تلفن مطب دکتر ایمان نیکخو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بلفاروپلاستی / عمل بلفاروپلاستی پلک پایین یا تحتانی چگونه انجام می شود؟

عمل بلفاروپلاستی پلک پایین یا تحتانی چگونه انجام می شود؟

افتادگی پلک پایین چشم به حالتی گفته می‌شود که پلک از جای طبیعی خود خارج شده و پایین‌تر قرار می‌گیرد. ابن عارضه ممکن است در هردو چشم یا تنها در یکی از آنها به وجود آید. این موضوع بستگی به علت افتادگی پلک دارد. افتادگی پلک پایین ممکن است به حدی شدید باشد که پلک از چشم فاصله بگیرد و به سمت بیرون قوس بردارد. در این وضعیت که به آن اکتروپیون گفته می‌شود لبه‌ی داخلی چشم به سمت خارج برمی‌گردد و چشم را در معرض انواع عفونت قرار می‌دهد. به دنبال افتادگی پلک پایین، زیر چشم حالتی برجسته و کیسه‌ مانند پیدا می‌کند و ممکن است چهره خسته به‌نظر برسد. در بسیاری از موارد و بسته به شدت و نوع علائم فرد، مؤثرترین درمان برای برطرف کردن افتادگی پلک پایین، عمل‌ جراحی است. برای اصلاح افتادگی چربی پلک پایین به روش جراحی پلک پایین یا بلفاروپلاستی، میتوان با رفع و جابجایی توده های چربی، افتادگی پلک پایین را رفع کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت افتادگی پلک پایین

به‌طور کلی، شایع‌ترین علت افتادگی پلک افزایش سن است. پوست اطراف چشم نازک‌ترین پوست در بدن انسان است که به دلیل افزایش سن و کاهش تولید کلاژن و الاستین در بدن، خاصیت ارتجاعی، شادابی و رنگ خود را از دست می‌دهد. دیگر دلایل شایع افتادگی پوست عبارت‌اند از:

ممکن است افتادگی پلک بر اثر برخی بیماری‌ها ایجاد شود:

مزایای جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین

بلفاروپلاستی پلک تحتانی

نتایج عمل بلفاروپلاستی پلک پایین

  1. از بین بردن و رفع توده‌های چربی زیر چشم باعث می‌شود که ظاهر صورت جوان و شاداب شود و ظاهر خسته چشم از بین برود.
  2. بافت و پوست اضافی اطراف چشم و پلک که باعث ایجاد پف در این ناحیه می‌شود برداشته خواهد شد.
  3. جراحی بلفاروپلاستی باعث از بین رفتن چین و چروک و خطوط ریز زیر چشم و اطراف آن می‌شود.

مراحل عمل بلفاروپلاستی پلک پایین

در هنگام عمل بلفاروپلاستی پلک پایین، پس از انجام بی حسی، بیمار هیچگونه دردی را احساس نمی کند و جراح با ایجاد برش روی پلک پایین اقدام به رفع عیوب آن می نماید. ایجاد برش در جراحی پلک پایین به دو صورت انجام می شود و به مهارت پزشک و تناسب آن با شرایط بیمار وابسته است:

در این حالت جراح با ایجاد برش ظریفی داخل پلک پایین، چربی های انباشته شده داخل کیسه های زیر چشم را از لابه لای عضلات و بافت ها با مهارت و دقت بیرون می کشد و یا گاهی جابجا می کند. میزان برداشت چربی بستگی به فرم چشم ها و صورت و نظر زیبایی شناختی پزشک دارد؛ چراکه برداشت بیشتر از حد چربی ممکن است زیر چشم ها گودی ایجاد کند و برداشت کمتر می تواند پف آلودگی را همچنان نشان دهد. بخیه ها در این نوع برش، بسیار ظریف و از نوع جذب شونده و انحلال پذیر هستند و چون برش از داخل بوده است هیچ رد زخم یا اسکاری (Scar) باقی نمی ماند. انتخاب مکان برش و نحوه آن، بستگی به تصمیم و مهارت جراح داشته و هر دو روش، نتایج مطلوبی در بردارند.

در این حالت، برشی ظریف در زیر مژه های پایین روی پوست ایجاد می شود و چربی ها از این طریق تخلیه یا جابجا می شوند. سپس با بخیه هایی ظریف با تکنیک های جراحی پلاستیک، برش، دوخته می شود. جای زخم این برش نیز اگرچه تا مدتی بعد از عمل قابل مشاهده است؛ اما به مرور زمان و با استفاده از داروها وپمادهای تجویز شده محو می شود.

مراقبت های لازم برای عمل بلفاروپلاستی پلک پایین

توجه کردن به همه نکات زیر قبل از جراحی پلک پایین اهمیت بسیار زیادی دارد:

  1. حدود یک یا دو هفته بعد از جراحی دو هفته پس از آن از مصرف آسپرین یا محصولاتی که حاوی آسپرین یا ایبوپروفن هستند خودداری کنید. در صورتی که از یک داروی خاص استفاده می‌کنید که بر فرایند خونریزی تأثیر می‌‌گذارد باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.
  2. قبل از عمل از مصرف محصولات تنباکو خودداری کنید؛ زیرا در صورتی که از مصرف آنها خودداری نکنید فرآیند تسریع زخم به تعویق می‌‌افتد و قرمزی پوست از بین نمی‌رود و با عوارض جانبی دیگری مواجه خواهید شد.
  3. در جلسه مشاوره قبل از عمل پزشک برای شما داروهایی را تجویز می‌‌کند که باید قبل و بعد از عمل از آنها استفاده کنید. این داروها عبارت هستند از داروهای مسکن و داروهای آنتی بیوتیک خوراکی.
  4. پلک‌ها پس از عمل جراحی شروع به تورم و کبودی می‌کنند. این مسئله به طور طبیعی در پی مراحل بهبودی کاهش می‌یابد؛ اما می‌توانید با استفاده از قالب‌های یخ و بالا نگه داشتن سر خود، به بهبودی آن سرعت ببخشید.
  5. در هفته اول بهبودی از خم شدن، خسته کردن چشم‌ها یا بلند کردن اجسام سنگین دوری کنید. لبخند نزنید یا بلند فریاد نکشید. انجام این کارها باعث ایجاد فشار عضلانی در اطراف ناحیه تحت درمان شده و باعث کشیده شدن و باز شدن زخم می‌شود.
  6. برای خوابیدن در موقعیت صحیح قرار بگیرید و سر خود را بالاتر قرار دهید. از بالشت اضافی برای رسیدن به این هدف استفاده کنید.
  7. در صورتی که دچار درد هستید دوزهایی از داروی تایلنول یا هر داروی مسکن دیگری که توسط پزشک تجویز شده است را استفاده کنید. از داروی آسپرین، مترین یا ناپروکسن استفاده نکنید. این داروها می‌توانند خونریزی را افزایش دهند.

سن مناسب بلفاروپلاستی پلک پایین

سن مناسب برای بلفاروپلاستی پلک پایین به عوامل متعددی از جمله وضعیت سلامت عمومی بیمار، وضعیت پوست و پلک، نیازهای ظاهری و روانی بیمار و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. برای انجام عمل بلفاروپلاستی محدودیت سنی وجود ندارد؛ اما بهترین سن برای انجام بلفاروپلاستی بین سنین 25 تا 50 سال است. در این بازه بهترین و ماندگارترین نتیجه حاصل می‌شود.

کاندیدای نامناسب بلفاروپلاستی پلک پایین

ماندگاری بلفاروپلاستی پلک پایین

مدت زمان تخمینی برای ماندگاری اثر بلفاروپلاستی پلک بالا بین 5 الی 7 سال و نهایتاً تا حدود 10 سال است.

عوارض جراحی پلک پایین

قیمت جراحی پلک پایین

هزینه جراحی پلک شامل دستمزد جراح براساس تجربه ایشان، نوع عمل انجام‌شده، موقعیت جغرافیایی کلینیک، انتخاب بی‌حسی یا بیهوشی، تجهیزات اتاق عمل یا دیگر هزینه‌ها مرتبط می‌شود.

برای آشنایی با علت کوچک شدن و نیمه باز ماندن چشم پس از بلفاروپلاستی ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : اصفهان ، خیابان چهارباغ بالا ، کوچه مسجد الرضا ، ساختمان 99 ، طبقه اول
تلفن : 09305042603درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

راهنمای انتخاب بهترین روتین مراقبت از پوست شبانهراهنمای انتخاب بهترین روتین مراقبت از پوست شبانه

در این مقاله به راهنمایی در انتخاب بهترین روتین مراقبت از پوست شبانه خواهیم پرداخت تا با استفاده از محصولات به حفظ سلامت و شادابی پوست خود بپردازید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

جوانسازی دست ها با تزریق فیلرجوانسازی دست ها با تزریق فیلر

جوان سازی دست ها با تزریق فیلر به کاهش چین و چروک و بهبود حجم دست ها کمک می کند. در این مقاله به جزئیات و مزایای این روش خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

اهمیت تغذیه در حفظ سلامت و زیبایی پوستاهمیت تغذیه در حفظ سلامت و زیبایی پوست

تغذیه مناسب نقش کلیدی در حفظ سلامت و زیبایی پوست دارد و می تواند به بهبود وضعیت پوست و جوانی آن کمک کند؛ در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16